Útmutató az elsődleges (sürgősségi) beavatkozók számára
Az Európai EMDR Társaság tájékoztató anyaga[2]
Elsődleges beavatkozó az a személy, akinek felhatalmazása és megfelelő kompetenciája van telefonos konzultáció vezetésére. Az alábbiakban a telefonos konzultációk során bevált gyakorlatok olvashatók, amelyek egyaránt érvényesek az egészségügyi dolgozókkal (harmadlagos áldozatok) és a lakosság egészével folytatott konzultációkra.
Beavatkozási útmutató
Személyes információk (név, telefonszám, munkahely, foglalkozás)
Mutatkozz be, és mutasd be a támogató szolgáltatás kereteit, világossá téve, hogy egy stresszt csökkentő speciális beavatkozási módról van szó.
- Bemutatkozás: „……….vagyok, a sürgősségi ellátás területén dolgozom, a ……….. egyesületet képviselem.”
- Célok ismertetése: „Ennek a telefonos konzultációnak az a célja, hogy csökkentsük annak a stressznek az érzelmi hatását, amit a jelenlegi nehéz helyzetben átél, és ezáltal jobban érezze magát, és minél előbb képes legyen visszatérni a megszokott életviteléhez, biztonságban érezve magát. Az Ön munkahelyének/csoportjának fontos, hogy minden ehhez szükséges pszichológiai szolgáltatás a rendelkezésére álljon. A történtek felett nem ítélkezünk, nem keressük a felelősöket (nem értékeljük a beavatkozás során történt szakmai döntéseket), csupán lehetőséget szeretnénk biztosítani arra, hogy a kritikus esemény előtt, közben és után átélt élményeiről és reakcióiról beszélhessen. Ez egy partneri beszélgetés, ahol mindketten érintettek vagyunk a tragikus eseményben. A beszélgetésünk nem kerül rögzítésre semmilyen formában, még jegyzetek formájában sem. Most pedig Önnek fogom átadni a szót.
Elmondaná, mi történt Önnel?
Hogyan küzd meg ezzel a helyzettel?
Hogyan reagált a krízishelyzetre?
A krízis utáni napokban tapasztalt-e nehézséget az alvást, táplálkozást és koncentrációt illetően? Ingerlékenyebbnek érezte magát? Tapasztalt más tüneteket?
Minden tünet, amiről beszámolt, normális reakciónak számít egy abnormális helyzetben (pszichoedukációs fázis, vegyük végig, amiket elmondott a telefonbeszélgetés során).
Ezek a tünetek stresszreakciók, amelyek fennállhatnak néhány napig vagy akár hetekig. Ön már említett néhány ilyen tünetet. Krízishelyzetet követően egyéb tünetek is jelentkezhetnek még
- Kognitív tünetek: emlékezeti és koncentrációs problémák, nehézségek a problémamegoldás területén, tagadás, irrealitás érzése.
- Emocionális tünetek: sérülékenység érzése, harag, szomorúság, szorongás, depresszió, ingerlékenység, dermedtség.
- Viselkedéses tünetek: izoláció, elkerülés, ellenségesség, megváltozott étkezési szokások, öngyógyítás, alvászavarok.
Mi segített Önnek szembenézni a helyzettel?
Voltak olyan pillanatok, amikor erősnek érezte magát?
Az elmúlt órákban és napokban mi jelentett megkönnyebbülést, vigasztalást?
Mindannyiónknak vannak olyan személyes stratégiáink, amelyeket arra alakítottunk ki, hogy csökkenteni tudjuk a stresszt az életünk nehéz helyzeteiben. Önnek milyen stratégiák segítettek aa múltban a nehéz idők alatt?
További stratégiák, amelyek segíthetnek a stressz csökkentésében:
- A stressz és az érzelmek lelki és fizikai hatásainak megértése, a saját vészhelyzetre adott reakciók tudatosítása.
- A korábbi sikeres megküzdések észben tartása és felelevenítése.
- A „miért?” és „mi lett volna, ha…” kérdések kerülése.
- Kiegyensúlyozott táplálkozás és alvás.
- Érzések megosztása barátokkal, kollégákkal írásban vagy szóban.
- Elegendő időt adni magunknak.
- Testmozgás és relaxáció a testben lévő feszültségek csökkentése érdekében. A fizikai aktivitás és a mély relaxáció váltogatása segít csökkenteni a stressz hatására a szervezetünkben kioldódó kémiai vegyületeket, ezáltal pedig hozzásegít a jobb alváshoz.
- Visszatérés a napi rutinhoz és feladatokhoz és, napirend készítése.
Szeretne még hozzátenni vagy kérdezni valamit?
Köszönöm, hogy megosztotta velem életének személyes és fájdalmas pillanatait. Rendelkezésére állok, és ha Ön is egyetért, jövő héten ismét beszélhetünk az érzéseiről és a tünetek alakulásáról.
Végül: Ahogy korábban említettem, az Ön által tapasztalt tünetek normálisak, azonban ha ezek nem múlnak el, esetleg súlyosbodnak, elérhető leszek az Ön számára, hogy segítsek. Közvetlenül elérhet engem ezen a telefonszámon…..
[1] A fordítást angolból Kovács Petra végezte, a fordítás szakmai ellenőrzését Dr. V. Komlósi Annamária.
[2] EMDR Europe Association – www.emdr-europe.org